Кузов сучасного автомобіля може виступати як несуча система або бути її окремим елементом. Під час руху несуча система сприймає більшу частину навантажень, що діють на автомобіль.
Несуча частина автомобіля призначена для розміщення всіх вузлів, агрегатів і систем автомобіля та з'єднання їх в єдину конструкцію, по суті, і є автомобілем. Як несучу систему можуть виступати рама або кузов автомобіля. Геометрія кузова визначається набором заданих виробником контрольних точок силових елементів. Вимірювання геометрії кузова проводяться на лазерному стенді у трьох осях. За результатами вимірювань оцінюється складність та вартість ремонту.
Основа геометрії кузова:
Порушення геометрії кузова та сильні пошкодження внаслідок ДТП відновлюються на стапелі. Перекоси кузова виправляються відповідно до заводських креслень та схем.
Наслідки порушення геометрії кузова:
Рама автомобіля є головною опорною балковою конструкцією, на яку встановлюються кузов, двигун та інші вузли. Більшість енергії під час аварії поглинається рамою.
Залежно від природи ДТП можуть виникнути порушення геометрії наступних видів:
Часто, при аварії, виникають кілька видів ушкоджень одночасно. Частина рами може зрушити як у бік, і одночасно вниз. На сучасних автомобілях раму роблять із високоміцної сталі (high tensile steel). Тому для виправлення деформації необхідна сила до 20т.
Складніші ремонти та реставрація кузова виконуються на стенді-перекидачу. На стенді кузов піднімається та обертається на 360.
Слюсарно-зварювальні роботи:
Рихтування — процес відновлення деформованих металевих поверхонь кузова автомобіля. Порушення геометрії кузова та сильні ушкодження внаслідок ДТП відновлюється на стапелі. Перекоси кузова виправляються відповідно до заводських креслень та схем.
Процес паяння не руйнує цинковий захисний шар і тим паче метал. MIG-пайка відбувається при нижчій температурі плавлення припою — приблизно 900°C. Крім того, мідна пайка має відмінні антикорозійні властивості.
Використання алюмінію в автомобілебудуванні знижує вагу автотранспорту і при цьому це дуже міцний метал. Крім того, алюміній поглинає силу удару — деформації кузова при цьому розташовані в місці, де було завдано удару.
Найпоширенішим способом захисту металів від корозії є цинкування, що дає найбільш тривалий - 25-30 років захист. На повітрі цинк покривається тонкою оксидною або карбонатною плівкою, яка захищає залізо від взаємодії з довкіллям.
Ультразвук дозволяє зняти напруги з поверхні металу методом утворення «мікроребер жорсткості», що виникає під дією акустичної енергії. При ультразвуковому поверхневому зміцненні підвищуються мікротвердість та зносостійкість металу.
При високих характеристиках міцності залізо досить нестійке до зовнішніх впливів. Тому при зіткненні з водою чи повітрям воно швидко починає іржавіти. Небезпека полягає в тому, що ця хімічна реакція практично не припиняється. Тому, якщо цей процес не зупинити, поступово кузов автомобіля розсиплеться. Щоб запобігти руйнуванню автомобіля, застосовується антикорозійна обробка.
Існує маса сучасних засобів для швидкого захисту кузова від негативного впливу навколишнього середовища. Всі вони зводяться до нанесення на поверхню кузова автомобіля металів, які утворюють захисну плівку:
Корозія — це руйнування металу чи сплаву внаслідок його окислення під впливом довкілля. Найбільше корозії піддаються кузовні елементи автомобіля (особливо зварювальні з'єднання). Корозія не тільки послаблює метал, а й може спричинити руйнування кузова.
Технологічним проривом у сфері ремонту та відновлення металу стала технологія напилення. Оцинкування або цинкування — кращий захист металу та зварювальних з'єднань від корозії.
Лудіння — нанесення на поверхню металу шару олова або металу на його основі. Олов'яне покриття використовується для захисту металевих виробів від корозії. Його основні переваги — хороша адгезія та захист від корозії, а також легка оброблюваність.
Кузов — найдорожча частина автомобіля! Від зовнішнього вигляду авто залежить його вартість. Тому досконалі форми кузова варто підкреслити насиченим кольором і глибоким блиском.